Onderhoud      

Sorry no English version yet..


Kugelfischer Injectie 
(alleen 504 TI + coupe/Cabrio 2.0 4cylinders)
Ingezonden door cdb@hacom.nl
MAAK ALLE DELEN VOORDAT-
EN ALLE ONDERDELEN NADAT ZE GEDEMONTEERD ZIJN
ZEER GOED SCHOON MET BENZINE.

A= inlaat benzine
B= naar injectoren
C= inbusbevestigingsbouten
D= retourleiding benzine

Gangbaar maken/houden van de injectiepomp is redelijk eenvoudig.
Gangbaar maken/houden van de injectiepomp is redelijk eenvoudig.



STAP 1
Demonteer de benzine inlaat- en retourleidingen (A + D)
Demonteer (aan de onderzijde van de pomp) de olieleiding
Demonteer de moeren B, de bevestigingsmoeren op de injectoren van de
cylinders, de bevestigingsmoeren van de leidingen, de leidingen zelf
STAP 2
Schroef gelijkmatig de inbusbouten C los terwijl je het aluminium blokX
vasthoudt.
Als de 4 inbusbouten los zijn, kun je het blokX wegnemen wegnemen. LET OP
dat je het blok in het verticale vlak naar het schutbord toe gekanteld
wegneemt anders vallen de zuigertjes (aan de motorzijde "in" blokX) uit hun
respectievelijke cylindertjes.
STAP 3

Fig.2 heb ik zelf gemaakt aangezien werktekeningen natuurlijk ontbreken(zie
bijlage)
A= cylindertjes voor de zuigertjes die voor de opbouw van de benzinedruk
zorgen
B= zuigertje (vergroot weergegeven) met stopschijf C en zuigerveer D

U snapt het al: de zuigertjes worden door een 'nokkenas' (in het inwendige van wat nog op de motor is bevestigd) op en neer in de cylindertjes bewogen.
De veer zorgt ervoor dat de zuigertjes na hun slag terugkeren. Daar schuilt nu een hoofdoorzaak van 'slecht'lopen van de motor. Als de zuigertjes slecht op en neer gaan dan wordt de benzinedruk onvoldoende
opgebouwd.
STAP 4-1
Als de zuigertjes niet makkelijk uit te nemen zijn is dat de reden.
Wees zeer voorzichtig bij je poging de zuigertjes er dan toch uit te halen;
de cylindertjes zijn in het blokX ingeschroefd met een speciaal gereedschap dat NIET verkrijgbaar is. En het materiaal van de zuigertjes breekt al als je ernaar kijkt.....
Dus ALLEEN kracht uitoefenen loodrecht op het horizontale vlak van blokX.
Nogmaals: ga ZEER voorzichtig te werk

En ... onthoudt de volgorde van zuigertje 1 .. 4

Als je de zuigertjes eenmaal in de hand hebt kun je direct de reden van
vastzitten zien: een donkere aanslag die je kunt wegpoetsen met ZEER fijn
schuurpapier of iets dergelijks (de olie in blokX vangt een honderste mm
slijtage wel op !) Meer moet je inderdaad niet weghalen. Pas ook op voor
krassen e.d.

Olie alles in en plaats de zuigertjes terug in de cylindertjes. Ze moeten
soepel op en neer kunnen bewegen over de VOLLE slag. Slechts de laatste mm's
van de slag zorgt voor de benzinedrukopbouw. Dat zeer kleine deel van de
slag moet dus zonder haperingen plaatsvinden.
STAP 4-3
Op de 'boven'zijde van blokX worden de drukleidingen naar de injectoren
vastgeschroefd met moeren op 'bouten' van het speciale soort....

Gereedschap kopen ????
U mag het mij vertellen als het u WEL gelukt is 

Gereedschap maken !!!
Je leest in tijdschriften altijd: met enige handigheid is .... zelf te 'maken' waar wat en hoe en waarmee dat te doen wordt NOOIT verteld
Dat doe ik wel: pak een steeksleutel en vijl hem bij, zowel inwendig als uitwendig totdat hij past. Echt past dus, anders draai je de moer direct scheef.
E.e.a. is namelijk van aluminium vervaardigd en dat materiaal veroudert nu eenmaal. Het wordt zachter en zachter. Dat heet geloof ik metaal-KANKER.
Ik heb inderdaad wat afgekankerd......

Och, een injector kost volgens de laatste berichten zo'n 2.000,- NGL. !! Raad maar wat Bosch aan inkomsten mist als een eigenaar problemen zelf kan herkennen en verhelpen / voorkomen. Trouwens die injector kun je ook demonteren en schoonmaken .....
Pas er voor op het veertje in de injector niet te breken. Ook dat metaaltje veroudert, niet alleen door de erlangs stromende benzine.

Soms zag ik het veertje verpulveren voor mijn ogen (let wel: zonder hem aan te raken)

Verder met de persklep (zoals dat deel nou eenmaal heet). In elk 504-boek staat hoe te herkennen of hij nog goed functioneert, dus dat sla ik over. Gooi hem niet direct weg als hij malfunctioneert. Perslucht en reinigen doen wonderen.....

STAP 4-2
(Haal de zuigertjes nog even uit blokX)
Pak blokX en schroef de 4 zeskantbouten los. Onder de kop van deze bouten zit een rubberring. De 'bout' fungeert als een zeef voor de benzine. De zeef zelf is een
kokertje van fijn gaas. Als je deze reinigt met perslucht blaas je hem zo meters ver weg .....
Dus opletten ''geblazen' !
STAP 5

Montage is het omgekeerde van het voorgaande.
Ook hierover: zie elk 504-boek


Afstellen van e.e.a. is een ander verhaal ....
Je kunt voor zo'n 40 gulden een bougie met kijkglas kopen bij Brezan etc.
Aan de hand van de kleur van verbranding in de cylinder kun je, m.b.v.hetgeen
in de manuel technique en/of Haynes vermeld staat, de L4 loepzuiver afstellen .....
maar dat garandeert bij de moderne benzine MLV niet dat dat zo blijft
   
 Ingezonden door cdb@hacom.nl Hier het officieele Bosch Kjetronic handboek. (Peugeot uitgave)

Download in PDF

Link naar Kugelfischer injectie onderhoud/afstelling in PDF

 
   

Casy@cistron.nl