De geschiedenis van Pininfarina en Peugeot
Een 50 jaar lang verhaal,
De fabriek | Sergio pininfarina | De 403 uit 1955, het eerste Pininfarina ontwerp |
Het verhaal van de samenwerking tussen Peugeot en Pininfarina begon in 1951 toen Peugeot besloot beroep te doen op een onafhankelijke designer voor het project van de nieuwe Berline 403. De bedoeling was aan het Peugeot imago een duurzame eigen stijl te geven, en het was dan ook niet toevallig dat de keuze op Pininfarina viel, die reeds van een internationale faam genoot omwille van zijn klassieke stijl, zijn vindingrijk karakter en de persoonlijkheid van zijn creaties. De In 1955 uitgebrachte nieuwe 403 Berline werd voor de franse firma een ongekend commercieel succes Meer dan één miljoen exemplaren werden ervan gemaakt, een voor die tijd ongelooflijk aantal ruim vooraleer samenwerking tussen verschillende firma's in Europa een begrip en een gebruik werd kwamen Peugeot en Pininfarina tot een partnership dat hoogst
De 404 Cabriolet |
ongewoon was in de automobielwereld. Een samenwerking die nog steeds doorgaat, en die, over de jaren van beperkt tot de design uitgebreid werd tot de productie vanaf de jaren '60. inderdaad werden vanaf die periode de eerste wagens door Pininfarina voor de franse firma geproduceerd. Het
404 Coupe |
Fabricage 404 coupe cabriolet |
betrof meer speciaal de exclusieve modellen -coupés en cabriolets - waarvan het koetswerk door Pininfarina vervaardigd werd om erna naar Peugeot overgebracht te worden voor de montage van de mechanische elementen. Een reeks van successen en cijfers was gestart, 404 - 204 - 504 - 205 en 306 waaraan vandaag de jongsgeborene, de 406 Coupé, wordt toegevoegd die een heel belangrijk moment in de samenwerking tussen Peugeot en Pininfarina betekent. Inderdaad vertrouwde Peugeot voor de eerste maal aan Pininfarina zowel het design, het ontwerp en de verantwoordelijkheid voor de productie van een kompleet voertuig toe, daarbij inbegrepen de montage van de mechanische groepen tot en met de eindcontrole. Hierbij een overzicht van, via een reeks foto's uit de collecties en archieven van Pininfarina en Peugeot, van het enorme werk dat tezamen gerealiseerd werd en de lange weg die afgelegd werd over een periode van bijna 50 jaar, een periode die op beide merken een stempel gedrukt heeft.
204 coupe | + cabriolet | De Koning van Afrika |
Sportieve successen | bleven niet uit... | Absoluut roestvrij nog |
De 504 coupe | en cabriolet |
Ook zijn er vele studies gemaakt, nooit tot productie gekomen. Zoals hier
een studie voor een uiterst zuinige sportwagen voor de jongeren. Het criterium
dat bij de styling gehanteerd werd was geïnspireerd op het idee de kosten te beperken, met als resultaat dat voor en
achterzijde daarbij inbegrepen de bumpers en motor-
en kofferkap, volstrekt identiek waren, evenals de ‘portieren en de
langsliggers links en rechts. Het interieur was simpel en essentieel gehouden.
Het instrumentarium, In een opvallend dashboard ingewerkt, is hetzelfde als
dat van het basismodel.
(rechts)
Dit ontwerp voor een Coupé die een plaats moest vinden in de hogere
middenklasse van het Peugeot gamma hield de traditie van de Peugeot Pininfarina Coupes
levendig Pininfarina wou daarbij 30 jaar samenwerking met de franse
firma vieren, een samenwerking die officieel in 1955 begon met het uitbrengen
van de 403 Berline. De naam was
Griffe.
De 306 Cabriolet | De 205 Cabriolet | en de laatste creatie en mooiste, de 406 coupe |
De 205 studie voor een uitbreiding van het 205 gamma maakte zijn debuut op de
Motorshow van Turijn. In dit prototype van een compacte stationwagen ging het
zoeken naar ruimte samen met de esthetiek en de kwaliteit van de afwerking om
terug te kunnen vallen op de elegantie en de aantrekkingskracht van het
basismodel
De 306 Cabriolet
Voorgesteld op de Autosalon van Frankfurt werd deze Cabriolet sinds 1994 met regelmaat in de Pininfarina
fabrieken geproduceerd. Zoals voor AlIe voorgaande modellen van Cabriolets en Coupés
werd aan Pininfarina de styling, de research, de engineering en
de productie van het koetswerk toevertrouwd. Vandaag geniet de 306 Cabriolet
dankzij de vernieuwde styling van de 1997 versie, van een nieuw succes. De 306
Cabriolet kan ook met een elegante hardtop uitgerust worden om aldus nog
polyvalenter te worden.
Traditie en Prestige
De Coupé zowel als de Cabriolet zijn een essentieel onderdeel van de
Peugeot geschiedenis en traditie. Een traditie die gestoeld is. op een
partnership met één van de best gekende designcentra, ter wereld, een centrum
dat enkele van de rnooiste en de meest succesvolle wagens in de laatste
tientallen jaren geproduceerd heeft. Pininfarina, de historische partner van
Peugeot met wie, sinds meer dan 40 jaar, steeds opnieuw uiterst succesvolle creaties uitgedacht en ontwikkeld werden. Deze samenwerking kreeg een nieuwe
dimensie met het project 406 Coupé. Voor de eerste maal vertrouwde Peugeot aan
Pininfarina niet alleen de verantwoordelijkheid voor binnen- en buitenstyling
toe, maar ook voor de industrialisatie en de productie mits het strikt respecteren
van de normen, vooral op het gebied van kwaliteit die in Peugeot’
s eigen fabrieken deel uitmaken van het leven van elke dag Dit versterkt
vertrouwen stimuleerde ongetwijfeld de reeds vruchtbare inventiviteit van de
designers van Pininfarina om te komen tot een automobielcreatie waarvan de
artistieke esthetiek alle harten sneller doet slaan.
Sergio kende zijn dosis Italiaanse tragiek. Zijn zoon en gedoodverfde opvolger Andrea kwam om in een Vespa-ongeluk in 2008. Sergio ging in 2006 met pensioen. Het bedrijf houdt zich nu opnieuw alleen bezig met design en engineering, onder meer van elektrische auto’s. Productie bleek te duur, een paar keer stond Farina een de rand van het bankroet. Nu maakt het bedrijf voor het eerst in jaren opnieuw winst.
Het is de verdienste van de Farina- en Bertone-dynastiëen, en van een twintigtal anderen, dat er toch nog enkele mooie, kleurrijke en originele auto’s op onze saaie grijze wegen rijden. En het gaat daarbij niet alleen om bolides van 150.000 euro of meer, die 300 kilometer per uur bereiken, als het niet regent, maar ook om heel betaalbare bescheiden en charmante karretjes. Iedereen heeft namelijk recht op schoonheid en kwaliteit. Dat moet in elk geval gelden voor een zo alledaags product als een auto.
Helaas is op 3 Juli 2012 een eind gekomen aan zijn roemrijke leven, de modellen zullen nog lang daar zijn.