De Rally 504
De 504 coupe Rally
Ruim voor de invasie Japanse constructeurs, deed Peugeot goede zaken in het de
moeilijk en uitputtende Afrikaanse Rally's. Voor het veroveren van het continent
moet Peugeot ook groots uitpakken . In de zestiger jaren was het merk ook een gevreesde
tegenstander op de pistes van Marokko, Kenia, of de Ivoorkust. Vele
malen hebben ze hun overwicht getoond.
In 1978 , Jean Pierre Nicolas behaalt de overwinning in de Oost Afrika Safari aan het stuur van een 504 coupe V6: deze auto hebben we teruggevonden en wordt in dit verhaal verder behandeld.
Een Spartaans interieur maar wel kompleet, let op de 2 blowers, in Afrika geen overbodige luxe. | De V6 met carburateurs ontwikkeld 240 pk's en behaalde in Rally's een top van 200 km/uur |
Voor de verkoop van Pickups in de wildernis heeft Peugeot gedurende velen jaren geïnvesteerd
De tank van een groep 4 504 bevat 120 liter! Ook de benzinepomp is te zien.. |
met hele speciale modellen die echter aan de buitenkant de serie modellen zeer na kwamen. Tot aan het debuut in de jaren zeventig met een 404, bemand door overwegend lokale rijders, met name in Kenia en Zuid Afrika. Vervolgens met professionele rijders, uit welk noordelijk Europees land dan ook, zoals Ove Andersson, Timo Makinen, Hannu Mikola.
De wedergeboorte
Met dezelfde doelstelling als de piloten in de jaren 70/80 besluit Xavier Mathiot in 1993 om het mistige Parijs te verlaten en naar het zuiden te trekken. Hij koopt daar een huis en bouwt een garage op en heeft uiteindelijk
Voor waren de RC1's radiaal, achter waren ze feitelijk diagonaal |
een kleine klantenkring in het achterland van het departement Varois, voor hun blijft hij echter wel de "Parijzenaar". Repareren werd restaureren, deze stap werd zonder twijfel genomen toen Herve Charbonneaux langs kwam en over zijn auto's begon. Hij heeft enkele prachtige restauraties achter de rug, waaronder deze 504 coupe, die hier gepresenteerd wordt. Ze konden onmiddellijk goed met elkaar overweg. De 504 in het bijzonder, is de meest interessante auto. Broer Denis Mathiot is een preparateur van motoren voor Citroen en Peugeot in het race milieu, dat kwam dus goed uit. Xavier en zijn
Wat extra licht kan geen kwaad | De teller staat op net 5000 km!! | Speciale Afrika accessoires, handgreep en | voetsteun voor meer gewicht op de achterwielen in nood. |
equipe hebben de gehele coupe, overwinnaar in Kenia, gerestaureerd. De wagen had een ongeluk gehad en moest geheel opnieuw opgebouwd worden, ook de techniek had enige jaren stilgestaan. De V6 is echter solide en loopt nu weer als een Zwitsers uurwerk.
In vol ornaat | Het '78 kleurenschema |