Huidige race activiteiten
Door Gert Meijers, actief lid van de Belgische Peugeotclub.
Hier een bijdrage van Gert Meijers betreffende de huidige race aktiviteiten met de 504 coupe's.. De hier afgebeelde coupe's zijn/waren in zijn bezit.
De 504 Coupe die op Zandvoort is gekiekt (automotor klassiek) is een omgebouwde V6 van 1977, deze is voorzien van een injectie motor, een 5-bak, een sper-diff, speciale Bilstein schokbrekers en een kooi, vergelijkbaar met de auto die in Duitsland (zie Youngtimers) rijdt. Deze auto heeft in 1996 deelgenomen in de classic klasse van de rally van Ieper. Ik heb er na enige aanpassingen verschillende malen mee op circuits gereden. |
De auto is later verkocht aan een Belgische vriend nadat ik een originele fabrieksauto op het spoor kwam. deze auto heeft al een plaatsje op de site onder 'en nog veel meer'.
Waarschijnlijk dat de foto gemaakt is op de veiling tijdens de salon van Parijs. De auto werd hier overigens niet verkocht, misschien omdat getwijfeld werd aan de echtheid. Ik hoefde echter niet lang te kijken om te zien dat het geen nepper was. Ik zal je een korte opsomming geven van de bijzonderheden, die ik direct herkende van fabrieks- rally auto's zoals ze tussen 1976 en 1982 hoofdzakelijk in Afrika werden ingezet. Van voor naar achteren, enkele koplampen ( R12 TS ), alu radiateur, oliekoelers voor carter en achteras, 2 tripel Webers 46 mm ( Porsche ), oliepomp op nokkenas, (achteras ), dynamo op kleppendeksel, speciaal dashboard, verbrede tunnel, 120 liter tank in de koffer, snelvul opening in het kofferdeksel ( geen opening in het zijscherm, ook niet dichtgelast.), dubbel ongedempt uitlaat systeem met handgemaakte spruitstukken. Dan nog de dingen die je niet direct ziet; speciale 5-bak met rechte vertanding, waarschijnlijk wel ergens in de buurt van 250 pk, speciale remmen voor lichter plaatwerk en nog veel meer. Tot nu toe heb ik via de officiële kanalen echter niet veel
kunnen ontdekken over deze auto. Waarschijnlijk is hij pas nadat men was gestopt met de 504 coupe opgebouwd, of zelfs in onderdelen verkocht. Officieel kan deze auto de fabrieksterrein in Sochaux niet verlaten hebben. Ik heb inmiddels wel contact met een Fransman op steenworp afstand van de fabriek die iets dergelijks kocht net voor het verschroot werd. Ik heb op dit moment niet veel tijd, maar deze prachtige V6 rally coupe wordt zeker weer ingezet in 'wedstrijden'. Naast verschillende 604 en 504 heb ik twee V6 Cabrio's en een 4-cil coupe van 1982. Ik ben actief lid van de Belgische Peugeotclub maar wil jullie graag een keer bezoeken bij een volgend evenement, of misschien zelfs uitnodigen voor iets gecombineerds. Nogmaals succes met de mooie site.
Groeten ,
Gert Meijers Email: gjmeijers@freeler.nl